Світоглядні позиції Камю

Твір розміщено в Твори з літератури 11 клас від Tvir в Вторник 23 ноября

Філософія, викладена Камю у художніх творах, дає можливість для найрізноманітніших тлумачень. Так, для європейців 40-50х років Камю був одним із класиків екзистенціалізму. Його неодмінно об’єднували з Сартром, незважаючи на їхні філософські, а згодом і політичні розбіжності. А їхні ідеї, незалежно від прагнень самих філософів, увійшли у масову свідомість як песимістичне вчення про абсурдність людського існування. Один з найвизначніших філософівекзистенціалістів Карл Ясперс писав 1951 року: «Коли у Парижі молода людина ексцентрично вдягається, дозволяє собі свободу в еротичних стосунках, не працює, проводить житгя в кафе і промовляє незвичні фрази, то кажуть, що вона — екзистенціаліст.

Півстоліття тому в Берліні молоду людину, що вела таке життя, назвали б ніцшеанцем. Але перша має так само мало спільного з Сартром, як друга мала з Ніцше». У Парижі з’явилися «екзистенціалістські кафе» з обов’язковою чорною стелею, аби відвідувачі легше могли б зосередитися на переживанні «нудьги», «тривоги», «абсурду» чи «нудоти». Подібна мода викликала у Камю обурення. Мало того. Свою приналежність до екзистенціалізму він рішуче відкидав.

«Ні, я не екзистенціаліст, — говорить Камю у 1945р. — Сартр і я завжди дивуємось, коли наші імена пов’язують… Сартр — екзистенціаліст, а єдина книга ідей, яку я опублікував, — «Міф про Сізіфа» — була написана проти так званих філософівекзистенціалістів». Зауважимо: Камю говорить про це задовго до знаменитої сварки з Сартром, тоді як загальним місцем багатьох праць з творчості Камю є те, що він починає свій шлях під знаменами екзистенціалізму, але пориває з ним у 1951р. Цікаво, що Камю вважав себе «моралістом», а не філософом, і з позицій такого моралістичного гуманізму він дійсно переглядав у 50ті основні положення екзистенціалістського вчення. Так, він присвятив декілька сторінок у «Бунтівній людині» спростуванню наріжних Сартрових постулатів. Так хто ж усетаки Альбер Камю? Екзистенціаліст? Антиекзистенціаліст?

Як справедливо зазначає Д.Наливайко, «тут уся справа в тому, як розуміти самий екзистенціалізм.

Звичайно, Камю важко віднести до нього, якщо розуміти екзистенціалізм як філософську доктрину або ж визначену, досить чітко окреслену понятійну систему. Насправді це радше поширений умонастрій, якому притаманні спільні світоглядні мотиви…» Ними переймається значна частина письменників XX. ст., серед них Ф.Кафка і Р.Музіль, А.ЖІд і Ж.Ануй, М.де Унамуно і Г.Е.Носсак, В.Голдінг і А.Мердок, Н.Мейлер і Кобо Абе. Англійський письменник ДжонФаулз влучно відзначив, що ставиться до екзистенціалізму як до «набору інструментів, якими кожний майструє посвоєму». Посвоєму майстрував ними і Камю. Але аналізуючи твори як «ортодоксальних» екзистенціалістів (Сартр), так і «єретиків» (Камю), про спільні «інструменти» неодмінно слід пам’ятати. Отже, саме загальна світоглядна еволюція головним чином й визначила характер та ідейну спрямованість, проблематику і філософську насиченість художніх та публіцистичних образів письменника. Відповідно до еволюції філософських поглядів Камю його художню творчість прийнято ділити на три етапи (назви і характер перших двох визначив сам письменник).

Перший, визначений як «цикл абсурду», охоплює довоєнний і воєнний періоди творчості і такі твори, як повість «Сторонній» (1942), філософське есе «Міф про Сізіфа» (1942), драми «Калігула» і «Непорозуміння» (1944), в яких розкривається теза абсурдності людського буття. Другий період (кінець 40 початок 50х рр.) визначений Камю як «цикл бунту», сюди входять роман «Чума» (1947), драми «Стан облоги» (1948) і «Праведні» (1949) а також філософське есе «Бунтівналюдина»‘(1951), в яких митець намагається обгрунтувати необхідність боротьби з абсурдністю буття. Третій період, що охоплює 50ті роки і ознаменований філософським скепсисом Камю, називають «циклом вигнання», повість «Падіння» (1956), книга оповідань «Вигнання і царство» (1957), три книги публіцистики «Актуальне» (1950-1958) і хронологічно співвіднесений з цим періодом незавершений роман «Перша людина «.

 

Сподобався твір? Збережи в закладках - » Світоглядні позиції Камю. Це не складно, зате не втратиш!

Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций

  • Комментариев нет

    Нові твори

    Извините, комментирование на данный момент закрыто.






    Стислі перекази творів письменників, готові домашні завдання з літератури. Скачати твори з української літератури безкоштовно.
    2009-2018 © Відмінник - шкільні твори з літератури. Дизайн студія. Керівник проекту Nikolayshuk Klavdiy. Зв'язок. Усі твори захищені.

    Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru