«Ревізор» шедевр світової комедійної драматургії

Твір розміщено в Микола Васильович Гоголь від Tvir в Суббота 20 ноября

Жанр комедії (існує з часів Стародавньої Греції — творчість Аристофана як родоначальника драматичного виду; у Середньовіччі проявляється у карнавальних дійствах; в епоху Відродження — твори Шекспіра, Лопе де Вега, Н.Макіавеллі; у 17-18 ст. класицистична комедія з реалістичними елементами — Ж.Б. Мольєр, П.Бомарше, К.Гольдоні, Р.Шерідан та ін.) найбільш тонко вловлює і передає відтінки комічного (відтворення різних життєвих невідповідностей, відхилення від норми суспільних недоліків з позицій естетичного ідеалу) — гумор, сатиру, іронію, сарказм, гротеск тощо.

У Росії на час написання «Ревізора» були відомі і популярні дидактичні комедії Д.Фонвізіна «Недоросль» і «Бригадир», «серйозна» комедія О.С.Грибоєдова «Горе от ума», водевілі О.Шаховського, А.Писарєва, Ф.Коні тощо. В Україні користувались успіхом комедії Г.Квітки-Основ’яненка, водевілі Василя Гоголя (батька М.Гоголя) «Простак», І.П.Котляревського «Москальчарівник», Г.Квітки-Основ’яненка «Бойжінка» тощо.

Саме останній із названих письменників, орієнтуючись здебільшого на традиційні класицистичні зразки, був автором відомих у свій час комедій «Приезжий из столицы, или Суматоха в уездном городе» (1827), «Шельменко — волосной писарь» (1828), «Шельменкоденщик» (1838), «Сватання на Гончарівці» (остання україномовна, удвох попередніх персонаж Шельменко розмовляє українською). Балачки провінційного дворянськочиновницького середовища гостро висміювались Г.КвіткоюОснов’яненком у сатиричній комедії «Дворянские выборы» (1828), котра після прочитання самим імператором Миколою І була заборонена цензурою.

Як бачимо, Гоголь не був першопрохідцем у викривальній сатиричній п’єсі. Однак «Ревізор» Гоголя — це не престо комедія ситуацій (їх чимало у світовій драматургії: В.Шекспір «Комедія помилок», «Дванадцята ніч», Тірсо де Моліні «Благочестива Марта», Ж.Б.Мольєр «Тартюф» тощо) чи блискуче виписаних сатиричних типів (гоголівський соціальний типаж є класичним), чи твір, де за гранями комічного приховуються «незримые миру слезы» (М.Гоголь), це п’єса передусім пророчого змісту (реалізм Гоголя, як правило, є реалізмом містичним), хоча, здавалося б, пророцтво тут не сумісне з самою образною системою твору.

Все погане в Росії і в світі загалом і всі негативні явища, котрі маскуються лицемірно під справедливість та святість, штовхаючи при цьому людство до апокаліптичного кінця, Гоголь у своїй комедії зібрав воєдино, давши неповторну художню інтерпретацію цілого соціального організму — і не тільки своєї епохи чи навіть тогочасної Російської імперії: часові чи просторові бар’єри тут досить умовні.

Віртуозність художніх оригінальностей автора не підпорядкована,’ як це було у просвітницькому реалізмі, суто дидактичним принципам: від цього твір тільки б втратив. Загрузлий у великих та малих гріховностях світ тут сміється сам над собою.

Мотив чиновницької інспекції, підказаний О.Пушкіним (гоголівському «Ревізору» передувала образами і ситуаціями комедія Г.КвіткиОснов’яненка «Приезжий из столицы», яка однак залишилась маловідомою, тому що поступалась і в художньому, і в соціальновикривальному планах знаменитому гоголівському твору), стає мотивом творення художньої концепції асоціальних та аморальних всезагальних явищ, не підвладних земним, витвореним чиновниками законам: закон і мораль — речі різні, а беззаконня можуть прикриватися моралізаторствами і фарисейством.

«Скучно на атом свете, господа!» — вислів, який розкривав ідейну парадигму твору про двох ворогуючих обивателів («Как поссорились Йван Ивановичс Йваном Никифоровичем»). Художня концепція світу, закладена талантом автора у «Ревізорі», спонукала сучасників і нащадків до страху. «Соотечественники! Страшно!» — заявляв Гоголь, відкриваючи явне і приховане у помислах своїх персонажів.

Метою автора і було настрашити загрузлого у теплому болоті обивателя за допомогою сміху. Кажуть, геніальність у простоті. Тому і сам сюжет та інтригуючі його розвиток ситуації не відзначаються особливою складністю: у житті провінційного міста назріває надзвичайна подія — приїзд високопоставленого столичного гостя, очікування та прийом якого розкриє моральні засади солідного і дрібного периферійного чиновництва, приховані і явні прагнення персонажів, нікчемність душ, духовну убогість меркантильних обивателів, тупість та інтелектуальну обмеженість стовпів суспільства, яке добре освоїло лише основні ази, як утриматись на засидженому і теплому місці, зберегти усталений спосіб ситого існування, уміти вгадати і вгодити. Соціальний типаж гоголівського «Ревізора» є класичним типажем, не прив’язаним до певного простору чи часу: не випадково керівні, обслуговуючі культурні запити номенклатурної еліти боси у різні часи чинили перешкоду сценічному чи екранному втіленню «Ревізора» (навіть при показній чи справжній лояльності режисури до існуючої влади алюзії сучасності проглядались невимушено).

Сам майстер цієї класичної колізії з властивим тільки йому гоголівським іронічнорозважливим тоном у «Замечаниях для господ актеров» дає лаконічні портретні характеристики персонажам.

Скажімо, городничий Сквознік-Дмухановський — «…очень не глупый посвоєму человек. Хотя и взяточник, но ведет себя очень солидно…» А чого варта оцінка резонерства й «освіченості» правників типу місцевого судці ЛяпкінаТяпкіна: «человек, прочитавший п’ять или шесть книг, и потому несколько вольнодумен»

 Цей представник імперської юриспруденції добре розуміється на неофіційному праві — праві можновладців і праві, заснованому на хабарництві. Зумівши невинно підкупити псевдоревізора, «інтелектуал»правник чекає вказівок місцевому повітовому суду. А зрозумівши безпринципність та обмеженість запитів столичного гостя, якого на даний момент цікавлять лише «ненароком» упущені асигнації, колезький асесор Аммос Федорович упевненофезюмує: «Ну, город наш!» Як і всі чиновники провінційного містечка («Земляника, попечитель богоугодних заведений… пронира и плут…», «почтмейстер простодушний до наивности человек», сором’язливий і полохливий «смотритель училищ Хлопов», що був шокований питанням про те, які жінки йому подобаються — «блондинки или брюнетки»), суддя справляє враження «хорошего человека» на перебуваючого волею обставин у ролі ревізора Хлєстакова.

Саме Хлєстаков як літературний тип був неабияким відкриттям автора — відкриттям у світовій класиці. Це не звичний шахрай чи інтриган, що мав би діяти продумано, з визначеною наперед метою (таких у літературі до Гоголя було чимало: у Шекспіра, Мольєра, Дідро, Шерідана, Шиллера тощо), а звичайний паразитуючий невдахачиновник, що опинипся у ролі столичного можновладця через збіг обставин — таких посвоєму щасливих для невибагливого нікчемного чоловічка. Отримавши ненароком короткочасну владу над чиновництвом повітового містечка, лжеревізор вдається до безсоромної і нехитрої брехні, мета якої власне одна — насолодитись власною значимістю, хвалитись без міри, наївно і дурнувато («С Пушкиним нз дружеской ноге», «Меня завтра же произведут сейчас в фельдмарш…»), використати щасливу ситуацію для поліпшення матеріального становища, длі отримання амурних насолод.

Лакей Хлєстакова Осип виявляється мудрішим і застережливішим від свого пана, якому і радить скоріше вибиратись із міста, щоб не вскочити в халепу. Навіть пишучи листа другу Тряпічкіну, внутрішньо потішаючись над довірливою дурістю місцевих чиновників, Хлсстаков залишається самим собою — недалеким і примітивним, подитячому наївним.

Однак художні відкриття Гоголяреаліста є багатозначними у своїй закодованості, власне у філософськотеологічній символіці.

 

Сподобався твір? Збережи в закладках - » «Ревізор» шедевр світової комедійної драматургії. Це не складно, зате не втратиш!

Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций

  • Комментариев нет

    Нові твори

    Извините, комментирование на данный момент закрыто.






    Стислі перекази творів письменників, готові домашні завдання з літератури. Скачати твори з української літератури безкоштовно.
    2009-2021 © Відмінник - шкільні твори з літератури. Дизайн студія. Керівник проекту Nikolayshuk Klavdiy. Зв'язок. Усі твори захищені.

    Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru