Печорін — тип «зайвої людини»

Твір розміщено в Шкільний твір для 11 класу від Tvir в Воскресенье 6 марта

«Герой нашого часу» — перший реалістичний соціально-психологічний роман у російській літературі, в якому увага автора зосереджена на розкритті внутрішнього світу героя, на діалектиці його душі, на поглибленому психологічному аналізі його почуттів і переживань, на «історії душі людської». Роман М. Ю. Лермонтова складається з п’яти повістей, кожна з яких має свою назву, свій закінчений сюжет, але всі вони об’єднані образом головного героя — Печоріна. Головний герой роману живе в тридцяті роки XIX століття, в період жорстокої політичної реакції, що настала в країні після розгрому грудневого виступу 1825 року. У цей час людина передової думки не міг знайти застосування своїм силам. Невіра, сумнів, заперечення стали особливостями свідомості молодого покоління. Риси характеру цього покоління Лермонтов узагальнив в образі Григорія Олександровича Печоріна, пояснивши, що «Герой нашого часу» — це портрет, складений з пороків всього … покоління, у його розвитку «, покоління тридцятих років XIX століття.

Печорін — дворянин-інтелігент миколаївської епохи, її продукт і жертва в одній особі. Він отримав типову для тодішньої молоді освіта і виховання. Вийшовши з-під опіки рідних, він став скажено ганятися за насолодами і задоволеннями, які можна було дістати за гроші. Автор вдається до коханої формі розповіді — сповіді. З журналу Печоріна читач дізнається про його життя у великому світі, про те, як він закохувався у світських красунь і його любив. Про зовнішність героя ми можемо судити з розповіді проїжджого офіцера в розділі «Максим Максимович». За своїм культурним рівнем оповідач близький Печоріна, що позначилося на його сприйнятті характеру героя роману. Особливу увагу у своєму описі він приділяє очам Печоріна: «… вони не сміялися, коли він сміявся! .. Це ознака — чи злого вдачі, або глибокої постійної смутку. Через напівопущених вій вони сяяли якимось фосфоричним блиском … То не було відображення спека душевного або грає уяви: то був блиск, подібний блиску гладкою стали, сліпучий, але холодний … » Виникає образ людини, багато пережив і спустошеного. Цим портретом були намічені протиріччя як у зовнішньому, так і у внутрішньому світі Печоріна. Їм частково прочинилися завіса таємниці характеру героя, намічена в розділі «Бела», у якій портрет героя дано очима Максима Максимович, для якого Печорін — загадка.

Вперше в російській літературі автор дає глибокий психологічний портрет свого героя. Він представлений у повісті «Княжна Мері». Характер головного героя розкривається через систему персонажів цієї повісті. Однак у композиції роману відбилося прагнення автора розкрити внутрішній світ героя. Кульмінацією всього твору є розуміння Печоріним свого призначення в житті за кілька годин до можливої смерті, перед дуеллю: «… навіщо я жив? Для якої мети я народився? А, мабуть, вона існувала, і, мабуть, було мені призначення висока, тому що я відчуваю в душі сили неосяжні … » Але герой не може знайти свого місця в житті. Головне протиріччя натури Печоріна — у здатності діяти і в нікчемності дій. У цьому і полягає його трагедія. Характер героя вкрай суперечливим. Однією з головних його рис є, на думку В. Г. Бєлінського, «рефлексія». Печорін зробив з себе об’єкт для спостережень, він постійно аналізує кожен євою посту пок, думка, почуття («Якщо я причина нещастя інших, то й сам не менш нещасливий»). У ньому як би живуть двоє людей: «одна діє, а інший судить його вчинки».

Автор поміщає героя в різні середовища, але скрізь він виявляється самотнім, не в силах застосувати свої сили, виявитися потрібним кому-небудь, знайти мету в житті. Йому швидко набридла світське життя. Він вже все спробував, все пізнав, усім переситився і розчарувався. Печорін усвідомлює, що «щасливі невігласи, а слава’-удача». У цьому сенсі розуміння життя Печоріним те саме світогляду ліричного героя вірша «Дума» (1838): І ненавидимо ми, і любимо ми випадково, Нічим не жертвуючи ні злості, ні любові, І царює в душі якийсь холод таємний, Коли вогонь горить у крові. Герой намагається зайнятися наукою, читає книги, але йому незабаром все набридає і стає нудно: Мрії поезії, створення мистецтва Восторгом солодким нам розум не ворушать. Він віддає собі звіт у тому, що в суспільстві, де він знаходиться, він ніколи не знайде собі друзів, що він так і залишиться незрозумілим: Ми висушили розум наукою безплідною, Тая заздрісно від ближніх і друзів Надії кращі і голос благородний Невіра осміяних пристрастей. Герой роману зізнається: «У мені душа зіпсована світлом».

Потрапивши на Кавказ, він сподівається, що «нудьга не живе під чеченськими кулями». Але до свисту куль він дуже швидко звикає. Він залишається незрозумілим і у водяному суспільстві П’ятигорська. А адже герой прагне «любити увесь світ», але виявляється самотнім. Положення Печоріна трагічно. Він дійсно «зайва людина». Таким він стає, тому що в своєму розвитку йде далі більшості, розвиваючись в особистість, приречену жити в «країні рабів, країні панів». Створивши образ Печоріна, Лермонтов зруйнував романтичний ідеал сучасника, однак вчинки героя не є показниками ні його достоїнств, ні недоліків. Автор спробував пояснити читачеві ті причини, які вплинули на становлення характеру Печоріна. Всім людям, з ким зіштовхує доля героя, він приносить нещастя, порушуючи моральні закони суспільства. Він ніде не може знайти собі місця, застосування своїм незвичайним силам і здібностям, тому Печорін — зайвий скрізь, куди б його не кидала доля.

Цілком зрозуміло, чому «Журнал П.» для Лермонтова — «чужий твір». Якщо не найкращою, то центральною його частиною є щоденникові записи П., озаглавлені «Княжна Мері». Ніде П. так не відповідає образу, розкритого автором у передмові. «Княжна Мері» з’явилася пізніше всіх інших повістей. Передмова, яке Лермонтов написав для другого видання роману, своєї критичної гостротою перш за все пов’язане з цією повістю. Герой, якого він представляє читачеві, — це саме той П., яким він показаний на сторінках «Княжна Мері». Критичний пафос останнього періоду життя Лермонтова в цій повісті проявився особливо яскраво. На характер головного героя, очевидно, вплинула різночасність написання повістей. Свідомість Лермонтова дуже швидко змінювалося. Змінювався і його герой. П. у «Княжні Мері» вже не зовсім той, що з’являється спершу в «Белі», потім у «Фаталисте». В кінці роботи над романом П.  знайшов ту виразність, яка повинна була довершити обіцяний портрет. Дійсно, в «Княжні Мері» він постає в самому непривабливому світлі. Звичайно, це натура вольова, глибока, демонічна. Але так його можна сприймати тільки очима юної княжни Мері і осліпленого їм Грушницького. Той непомітно для себе наслідує П., тому він так вразливий і смішний для П. Між тим навіть цей Грушницкий, нікчема, на думку П., викликає у нього почуття заздрості. І одночасно скільки хоробрості виявив П. в кульмінаційний момент дуелі, знаючи, що його власний пістолет не заряджений. П. і справді виявляє чудеса витримки. І читач вже втрачається: так хто ж він — цей герой нашого часу? Інтрига виходила від нього, а коли жертва заплуталася, він начебто і не винен.

П. називають дивною людиною всі персонажі роману. Лермонтов приділив багато уваги людським дивацтв. У П. він підсумовує всі свої спостереження. Дивина П. як би вислизає від визначення, тому думки про нього навколишніх полярні. Він заздрісний, злий, жорстокий. Разом з тим великодушний, іноді добрий, тобто здатний піддатися доброму почуттю, благородно захищає княжну від посягань натовпу. Він бездоганно чесний наодинці з собою, розумний. П. — талановитий письменник. Лермонтов приписує чудову «Тамань» його недбалому перу, щедро ділячись з героєм кращою частиною своєї душі. У результаті читачі як би звикають багато вибачати »Шв., А дещо й зовсім не помічати. Бєлінський захищає П. і фактично виправдовує його, оскільки «в самих вадах його проблискує щось велике». Але всі доводи критика ковзають по поверхні печоринской-го характеру. Ілюструючи слова Максим Ма-ксімича: «Славний малий, смію вас запевнити, тільки трохи дивний», Лермонтов дивиться на свого героя як на явище виняткове, тому первісна назва роману — «Один з героїв нашого століття» — було відкинуто. Іншими словами, П. ні з ким не можна змішувати, тим більше з самим поетом, як це категорично сформулював І. Анненський: «Печорін — Лермонтов». А. І. Герцен, кажучи від імені «лермонтовського» покоління, стверджував, що П. висловив «дійсну скорботу і розірваність тодішньої російської життя, сумний рок зайвого, втраченого людини». Герцен поставив тут ім’я П. з тією ж легкістю, з якою він написав би ім’я Лермонтова.

Сторінка: 1 2

Сподобався твір? Збережи в закладках - » Печорін — тип «зайвої людини». Це не складно, зате не втратиш!

Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций

  • Комментариев нет

    Нові твори

    Извините, комментирование на данный момент закрыто.






    Стислі перекази творів письменників, готові домашні завдання з літератури. Скачати твори з української літератури безкоштовно.
    2009-2022 © Відмінник - шкільні твори з літератури. Дизайн студія. Керівник проекту Nikolayshuk Klavdiy. Зв'язок. Усі твори захищені.

    Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru